Cykle okołojazzowych koncertów jesienią w Narodowym Forum Muzyki

Data: 18 września 2019 Autor: Komentarzy:

Wrzesień już za pasem, a to bodaj idealny w roku czas, by aktywniej eksplorować jazz i muzykę etniczną. Można oczywiście pod kocem z kakao, ale zawsze miło poszerzyć trochę horyzonty na koncertach, a tych wrocławskie Narodowe Forum Muzyki zaplanowało na jesień sporo. Zanim Vijay Iyer, The Comet Is Coming czy Makaya McCraven na Jazztopadzie, już w najbliższą niedzielę rusza cykl koncertowy Muzyka świata. A tam rdzenna improwizacja, blues, tradycyjne instrumenty, brzmienia z najdalszych zakątków planety i gwiazdy szeroko pojętej muzyki etnicznej.

Już w tę niedzielę (22 września) wystąpi Aziza Brahim — urodzona i wychowana w obozach dla uchodźców Saharawi na granicy między Algierią i Saharą Zachodnią poetka dźwięków. Uciekając przed rzeczywistością obozu i reżimem politycznym, wyjechała na Kubę, gdzie odmówiono jej przyjęcia na studia muzyczne, ale niezrażona porażką wróciła do Algierii i zaczęła udzielać się w różnych zespołach muzycznych, by w 2000 roku przeprowadzić się do Hiszpanii. Brahim wydała jak dotąd trzy solowe longplaye spod znaku tradycyjnej muzyki Sahrawi (podobnej pod pewnymi względami do popularnej na zachodzie muzyki Tuareg spopularyzowanej m.in. przez Tinariwen), a czwarty krążek, który będzie promować na wrocławskim koncercie, ukaże się już niebawem.

Dwa tygodnie później (5 października) przed wrocławską publicznością zaprezentuje się Trio Abozekrys, które tworzą pochodzący z Egiptu bracia Mohamed i Abdallah Abozekry grający na bliskowschodnich lutniach oraz perkusista Nicolas Thé. Twórczość zespołu jest opowieścią o podróżach pomiędzy targaną konfliktami północą Afryki a Francją, gdzie artyści znaleźli swój nowy dom. Na koncercie muzycy zaprezentują materiał z wydanej przed rokiem debiutanckiej płyty Don’t Replace Me By a Machine, łączącej tradycyjną muzykę arabską z garażowym zacięciem.

Trzecim koncertem cyklu będzie projekt Mosty saksfonisty jazzowego Cezariusza Gadziny, który wraz zespołem łączy nowoczesny jazz z muzyką tradycyjną, słowiańską kantylenę z afrykańską rytmiką, a jazzową swobodę z partiami zapisanymi przez kompozytora. Projekt oryginalnie powstał na zamówienie jednego z najprężniejszych festiwali jazzowych w Belgii — Jazz Brugge, a Universal wydało go w formie płyty przed dwoma laty.

Z kolei podczas koncertów z cyklu Wielka improwizacja można będzie poznać różne oblicza jazzu — od śmiałej awangardy i odważnej improwizacji po mainstream na najwyższym poziomie. W programie m.in. Jazz at Lincoln Center Orchestra with Wynton Marsalis, a także kwartety: Gordon Grdina Quartet, który łączy brzmienie ludowego instrumentu oud z jazzową improwizacją, oraz Branford Marsalis Quartet, formacja trzykrotnego zdobywcy Grammy. Poza tym: Giulia Valle Ensemble pod przewodnictwem charyzmatycznej kompozytorki-kontrabasistki i szwajcarski kwintet Pilgrim, który zaprezentuje materiał ze swojej czwartej płyty Crosswinds. Polską scenę jazzową reprezentować będzie trio braci Oleś, Marcina i Bartłomieja, ze słynnym Pianohooliganem — Piotrem Orzechowskim.

Więcej informacji o koncertach na stronach NFM-u.

Aziza Brahim
22 września 2019, niedziela, godz. 18:00, NFM

Trio Abozekrys
5 października 2019, sobota, godz. 19:30, NFM

Cezariusz Gadzina — Mosty
13 października 2019, niedziela, godz. 18:00, NFM

Komentarze

komentarzy