Dziesięć lat „The Miseducation of Lauryn Hill”!

Data: 25 sierpnia 2008 Autor: Komentarzy:

Lata mijają w zawrotnym tempie i trudno, w to uwierzyć, ale już dzisiaj ma miejsce 10 rocznica wydania kultowego The Miseducation of Lauryn Hill, pierwszego w pełni solowego projektu, dotychczas znanej z hip-hopowego tria The Fugees, wokalistki i raperki – Lauryn Hill. Dzięki prostym, ale prawdziwym i życiowym tekstom, chwytliwym, ale oryginalnym i ambitnym melodiom oraz ogromnej charyzmie Lauryn, album sprzedał się na całym świecie w łącznym nakładzie przekraczającym 18 milionów egzemplarzy, a w samych Stanach Zjednoczonych pokrył się ośmiokrotną platyną i… nadal sprzedaje się znakomicie!

Krążek w całości napisany i wyprodukowany przez Hill, na początku był motywowany głównie nieporozumieniami z resztą składu Fugees i potrzebą udowodnienia swojej niezależności. Mimo udziału w projekcie takich sław jak Carlos Santana, D’Angelo czy Mary J. Blige, ani Pras Michel, ani Wyclef Jean nie zostali przez Lauryn zaproszeni do współpracy.

Miseducation to piętnaście z pozoru różnych utworów, umiejętnie przeplatanych powiązanymi ze sobą tematycznie skitami i interlude’ami, nawiązującymi do głównego wątku, a mającego swoje zakończenie w ostatnim tytułowym utworze. Sama Lauryn, opisała go w następujący sposób:

[Ten utwór] jest o odnajdywaniu swoich własnych dążeń i marzeń, ale nie tych, które mogą mieć dla nas inni. To piosenka o działaniu, rozwoju i inspiracji.

Z albumu wydanych zostało aż 8 singli (w tym trzy radiowe). Premierę krążka poprzedził ogromny sukces utworu końcowego z filmu Conspiracy Theory, czyli coveru Can’t Take My Eyes Off Of You, który wraz z Tell Him, został umieszczony przez wytwórnię Columbia Records na albumie jako ukryty hidden track, bez zgody Hill. Mimo tego, jak dotąd żaden z późniejszych re-releasów krążka, mimo zaznaczenia w trackliście jedynie 14 podstawowych piosenek, nie został pozbawiony któregoś z powyższych bonusów. W Japonii, i jedynie tam z podtytułem Deep In My Heart także w 1998 roku, wydany został na singlu tytułowy utwór, a głównym singlem promującym dzieło, zarówno w USA, jak i w Europie, stał się w zasadzie już sygnaturowy i do tej pory największy hit Hill – kawałek Doo-Wop (That Thing), który debiutował na #1 miejscu amerykańskiego Billboard Hot 100, gdzie spędził dwa tygodnie. W UK kawałek dotarł do miejsca #3. Towarzyszył mu nieśmiertelny b-side Lost Ones, którego popularność można spokojnie przyrównywać do późniejszych singli Hill, czego dowodem jest miejsce #27 na amerykańskiej liście airplay! Jest to do tej pory, obok Doo-Wop, jeden z najczęściej wykonywanych, przez artystkę, utworów na koncertach. Dwa kolejne single, czyli Everything Is Everything oraz fan-favourite Ex-Factor nie stały się co prawda komercyjnymi hitami na miarę Doo-Wop, ale oba doszły do top 40, amerykańskiego Billboard Hot 100 i na stałe wpisały się w kanon czarnej muzyki. Czwarty oficjalny singiel, czyli To Zion, na listach przebojów nie radził sobie co prawda najlepiej, ale nie sposób zapomnieć pamiętnego występu Lauryn, podczas rozdania nagród Grammy w 1999 roku, kiedy to zgarnęła statuetki w aż pięciu kategoriach z jedenastu, w których była nominowana. Były to: Album roku, Najlepszy nowy artysta, Najlepsza żeńskie wykonanie R&B, Najlepszy utwór R&B oraz Najlepszy album R&B. Ostatnim, chociaż nie wydanym nigdy na fizycznym nośniku, singlem promującym album, już w późnym 1999 roku, był kawałek Nothing Even Matters nagrany wspólnie z innym czarnoskórym geniuszem muzyki soul – D’Angelo. Kawałek na liście R&B/Hip-Hop bez większej promocji, dotarł aż do #25 miejsca!

The Miseducation of Lauryn Hill było wielokrotnie doceniane, nawet wiele lat od jego wydania, począwszy od recenzji magazynu Rolling Stone (4/5), poprzez rankingi na najlepszy album wszech czasów wg VH1 (#37) i Rolling Stone (#312) w 2003 roku, aż do rankingu 25 najlepszych hip-hopowych albumów wszech czasów Chrisa Rocka (#23) w 2005 i listy najlepszych albumów ostatnich 25 lat wg Entertainment Weekly (#2, tuż za Purple Rain Prince’a) w 2008.

Mimo niewątpliwego fenomenu krążka, do tej pory, nie doczekaliśmy się żadnej specjalnej edycji czy limitowanego wydania albumu. Jedyne odróżniające się od oryginału wydania to niektóre reedycje japońskie, w których interludy zostały wyróżnione jako osobne utwory oraz specjalna edycja z 2007 roku, zawierająca DVD z teledyskami do The Sweetest Thing, Doo-Wop (That Thing), Everything Is Everything oraz Ex-Factor.

Doo-Wop (That Thing

Komentarze

komentarzy